Uz većinu obroka jedete kruh? Evo koje su posljedice pretjeranog unosa rafiniranih ugljikohidrata

Nekima su i obroci s prilozima poput krumpira, riže, pa čak i tjestenine, nezamislivi bez kruha, a ako na upozorenja o pretjeranom unosu kalorija odmahujete rukom, možda vas iznenađujući učinci prehrane bogate pekarskim proizvodima ponukaju da bolje razmislite.

Rafinirani ugljikohidrati dovode do niže razine upalnih stanja, što može uzrokovati mnoge zdravstvene probleme, uključujući smanjenu kognitivnu funkciju. Učinci prehrane bogate kruhom mogu potrajati duže nego što biste očekivali.

Prema istraživanju iz 2012. godine, objavljenom u časopisu Journal of Alzheimer’s Disease, od 1230 osoba u dobi od 70 do 89 godina, oni koji su jeli najviše hrane bogate ugljikohidratima poput kruha imali su dvostruko veću vjerojatnost razvoja kognitivnih oštećenja u odnosu na one koji su unosili manje ugljikohidrata.

No smanjena sposobnost logičkog razmišljanja, učenja i pamćenja nije jedini problem pa provjerite s kojim se još zdravstvenim problemima možete suočiti ako jedete previše kruha.

Debljanje

Vjerojatno ste toga svjesni, ali nije zgorega podsjetiti da jedenjem previše kruha, posebno bijelog, povećavate izglede za razočaranje kad stanete na vagu. Kruh, osim što nije baš najzdravija namirnica, povećava šanse za unos druge nezdrave hrane jer ga obično kombinirate s prerađenim mesnim proizvodima, masnim maslacem poput onog od kikirikija i sirevima s visokim udjelom zasićenih masti.

Studija iz 2014. godine objavljena u časopisu BMC Public Health pokazala je da osobe koje jedu dvije ili više porcija bijelog kruha dnevno imaju znatno veću vjerojatnost za prekomjernu težinu i pretilost od osoba koje pojedu jednu porciju bijelog kruha ili manje tjedno.

Neutaživa glad

Pokušaj zatomljenja gladi kruhom s vremenom će vam samo dodatno pojačati glad. Većina vrsta kruha previše je obrađena, što znači da sadrže vrlo malo ili nimalo hranjivih sastojaka pa kad ih jedemo, naše tijelo zapravo ne prepoznaje nikakav osjećaj sitosti. No tijelo će prepoznati šećer u krvi, dodati mu još inzulina, što dovodi do još veće gladi.

Učestala bol u želucu

Ako ste uvjereni da ćete odabirom alternativnih vrsta kruha osjetiti samo pozitivne učinke na svoje zdravstveno stanje, razmislite još jednom. Među vrstama kruha s visokim udjelom vlakana prodaju se i oni kojima su dodana vlakna poput inulina i beta-glukana. Ova su vlakna, kad ih se konzumira u prekomjernim količinama, povezana s nelagodom u želucu poput nadutosti i plinova.

Predijabetes

Za približavanje razine šećera u krvi neželjenoj nezdravoj granici krivac može biti vaše uživanje u kruhu. Pretjerano jedenje kruha, a posebno visokorafiniranog, kakav kupujemo u trgovinama i pekarnicama, može dovesti do povećanja razine upala u tijelu. To može uzrokovati rezistenciju na inzulin, a ovo stanje često prethodi dijabetesu.

Visok krvni tlak

Da, i visok krvni tlak može biti posljedica neumjerene potrošnje kruha. Kruh i razni pekarski proizvodi su prema američkom Centru za kontrolu i prevenciju bolesti dva glavna izvora natrija, hranjive tvari za koju je poznato da podiže krvni tlak. Čak i relativno skromna količina kruha može povećati rizik od hipertenzije.

Studija iz 2018. godine, objavljena u časopisu Nutrients, povezala je konzumaciju samo jednog komada bijelog kruha tjedno s povećanim rizikom od povišenog krvnog tlaka.

 

Izvor: N1

Foto: Pexels

Autor: Predrag Martinović

Najnovije

Kako bi poboljšao vaše iskustvo na portalu, Jastrebarska Stvarnost pohranjuje privremene kolačiće u korisnička računala. Kolačići su tekstualne datoteke koje ne mogu naštetiti vašem računalu, a ako želite, možete ih obrisati u vašem pregledniku, no onda će vam se obavijest pojaviti prilikom sljedećeg otvaranja portala. Kolačiće možete onemogućiti u postavkama. Naša je dužnost zbog direkcije EU (EU Cookies Policy) zatražiti dozvolu za pohranjivanje kolačića. Pročitajte naše uvjete korištenja i pravila privatnosti za više informacija.

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji. Ispod je lista izvora koji automatski postavljaju kolačiće na Vaš uređaj. Možete ih pojedinačno uključiti ili isključiti u bilo kojem trenutku. Pročitajte više u našim pravilima privatnosti

Neophodni kolačići trebali bi biti omogućeni uvijek kako bismo mogli spremiti vaše postavke kolačića.

Ova opcija je uvijek automatski uključena i postavlja samo jedan funkcionalni kolačić u Vaš preglednik kako bi sustav znao koje su vaše postavke. Taj kolačić spriječava nepotrebno pojavljivanje ovog prozora.

Ovaj kolačić će dozvoliti učitavanje skripte Google Analytics usluge koja prati Vaše korištenje ove stranice. Također dozvoljava instalaciju Google Analytics kolačića.

Google Analytics prati koje članke čitate, koliko vremena provodite na stranici i ostale parametre Vaše aktivnosti na našoj stranici. Koristimo Google Analytics uslugu kako bismo što bolje mogli analizirati korištenje naše stranice te na taj način pružili najbolju moguću uslugu Vama.

Isključivanjem ovog kolačića onemogućavate učitavanje skripte Google Analytics-a i onemogućavate praćenje Vašeg kretanja na ovoj web stranici.

Ovaj kolačić će dozvoliti učitavanje skripte Google Adsense usluge koja koristi prikupljene podatke o Vašim aktivnostima na internetu kako bi Vam omogućila personalizirane oglase na našim stranicama.

Isključivanjem ovog kolačića, onemogućavate Google skriptu koja instalira kolačić na Vaš preglednik koji služi kako bi Vam donio relevantne, personalizirane oglase na našoj web stranici.

Uključivanjem ovog kolačića dozvoljavate učitavanje skripte našeg partnera "Midas Network d.o.o." koja prikazuje relevantne oglase na našim stranicama.

Onemogućavanjem ovog kolačića spriječavate našem partneru "Midas Network d.o.o." prikazivanje relevantnih, sponzoriranih oglasa.

Ovaj kolačić dozvoljava učitavanje skripte koja omogućuje prikazivanje i korištenje Facebook sustava za komentiranje članaka.

Onemogućavanjem ovog kolačića spriječavate učitavanje i korištenje Facebook komentara na našim stranicama što također spriječava instalaciju Facebook kolačića koji prati Vaše ponašanje na našim stranicama kako bi Vam mogao prikazati relevantnije sadržaje kasnije.

Ova opcija dozvoljava učitavanje skripte koja omogućuje povezivanje sa sustavom "OneSignal" koji koristimo kako bismo Vas mogli obavijestiti o svim novim sadržajima na našoj stranici ako prihvatite slanje notifikacija na Vaš uređaj.

Onemogućavanjem ove opcije spriječavate učitavanje skripte za uslugu "OneSignal" koja u tom slučaju neće raditi. Ako želite obavijesti o novim sadržajima na našim stranicama, omogućite ovu opciju i prihvatite notifikacije kada Vam se pojavi prozor s upitom.

Dozvoljavanjem ove opcije prihvaćate učitavanje fonta na našoj web stranici koji dolaze sa Google-ovih servera. Google svakom takvom konekcijom prikuplja podatke korisnika.

Onemogućavanjem ove opcije spriječavate učitavanje skripte za Google Font-ove što spriječava njihovo prikupljanje podataka korisnika, ali također onemogućava učitavanje zadanog fonta na web stranici što bi moglo narušiti Vaše korištenje stranice.